Здравен център „Дар“

Здравен център „Дар“

Сайт за природолечение, духовно здраве и хармония

Начало

Заболявания

Заболявания » Храносмилателна система » Други

Лекарствени увреждания на храносмилателните органи

Лекарствени увреждания на храносмилателните органи

Лигавата ципа на стомаха обикновено първа влиза в контакт с лекарствените средства. При поемане през устата тези средства попадат в стомаха непроменени и във високи концентрации, което обуславя и честите увреждания на лигавицата. По приблизителна преценка над 30 % от случаите на гастрит имат лекарствен произход.

Възпаление на стомашната лигавица може да предизвика всяко лечебно средство, но особено чести и тежки увреждания се наблюдават при употреба на някои антибиотици и сулфонамидни препарати, сърдечни и пикочогонни средства, противоревматични лекарства /ацетизал, бутадион, кофеин/.

Голямо практическо значение поради честота има гастритът, получен от употреба на лекарства, понижаващи кръвното налягане: резерпин и сходните препарати и комбинации. По-чести и по-тежки увреждания на лигавицата се наблюдават, когато лекарствата се поемат на празен стомах.

Лекарствените гастрити в повечето случаи са сравнително леки. Те се изявяват със загуба на апетит, тежест или болка под лъжичката, гадене, повръщане, които след спиране на лекарството обикновено отзвучават. Нерядко обаче се явяват тежки и продължителни увреждания, които оздравяват трудно и след прекратяване на лечението.

Особен интерес представлява т. нар. лекарствена язва на стомаха. Тази язва се наблюдава при 10-15 % от лекуваните с хормони на кората на надбъбречните жлези /кортизон, преднизолон, кортансил/ и при 7 % от лекуваните с ацетизал, салицилови препарати и други противоревматични средства. Единични случаи са описани и при лечение с антибиотици, резерпин, противодиабетни средства. Лекарствената язва на стомаха протича обикновено много тежко, със силни болки, масивни кръвоизливи, чест пробив.

Тънкото и дебелото черво също се увреждат от медикаменти. В повечето случаи се касае за бързо преминаваща болка, диария, подуване на корема. Сравнително рядко след употреба на някои антибиотици с широк спектър на действие и сулфонамидни препарати може да се развие т. нар. мембранозен ентероколит, който за завърши фатално.

При лечение с хормони на кората на надбъбречните жлези може да се наблюдава пробив на червата. При лечение с широкоспектърни антибиотици и сулфонамиди може да се развие едновременно увреждане на лигавицата на устата и на правото черво, което се изявява клинично със сърбеж, разязвяване, болка при гълтане и болка при ходене по голяма нужда.

 

Изпрати на приятел

Полетата, отбелязани с *, са задължителни за попълване.

Попитай „Дар“

Полетата, отбелязани с *, са задължителни за попълване.

Още статии от „Други“

Всички статии по темата

 

Новини

Здравен център „Дар“
РАБОТНО ВРЕМЕ 
Йога практики
СЕДМИЧЕН ГРАФИК 
Нови видове масажи в Дар
ИЗБЕРЕТЕ ТУК 
Курс Здрaви очи без очила
26 и 27 януари 2019 
Следваща гонг медитация
събота (15 декември) от 17:30 до 18:45 ч. 
Отдава се зала под наем
За йога, семинари, лекции, курсове, презентации и др. 

Календар

КОЛЕДНИТЕ ПОСТИ започват на 15 ноември За постите

Ноевмври 2018 декември 2018 Януари 2019
понеделниквторниксрядачетвъртъкпетъксъботанеделя
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
  • Пости Пости
  • Новолуние Новолуние
  • Пълнолуние Пълнолуние
  • Ден на „екадаши“ Ден на „екадаши“
  • Ден на „двете тръби“ Ден на „двете тръби“
  • Никулден Никулден

За лунния календар

Издателство

book-cover book-cover book-cover book-cover book-cover book-cover
Aдрес на Здравен център „Дар“: София 1000, ул. „Д-р Г. Вълкович“ 6, тел. 02/ 986 75 09 и 0894 397 473, email: info@dar-center.com

© 2018 Здравен център „Дар“ Всички права запазени.

Този уеб сайт е създаден от Димо Димов (dimodi). Дизайн: Здравен център Дар.